De activistische aandeelhouder Cat Rock vindt dat maaltijdbezorger Just Eat Takeaway zijn recente Amerikaanse aankoop Grubhub weer van de hand moet doen.
Het bedrijf van ondernemer Jitse Groen is het daar niet mee eens.
Just Eat Takeaway denkt met Grubhub juist sterker te staan bij een nieuwe consolidatiegolf in de VS.
De activistische aandeelhouder Cat Rock Capital Management roert zich bij maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd.nl. Cat Rock is ontevreden over de sterk gedaalde beurskoers van Just Eat Takeaway en vindt dat het bedrijf zijn Amerikaanse dochteronderdeel Grubhub voor het einde van dit jaar moet afsplitsen of verkopen.
Cat Rock, dat circa 6,5 procent van de aandelen Just Eat Takeaway bezit, is van mening dat het bedrijf momenteel zwaar wordt ondergewaardeerd op de Amsterdamse beurs. Die lage beurskoers brengt volgens de investeerder risico’s met zich mee.
Zo kan Just Eat Takeaway kwetsbaar zijn voor een overnamebod tegen een lage prijs. Cat Rock vindt dan ook dat Just Eat Takeaway onmiddellijk actie moet ondernemen om die onderwaardering tegen te gaan. In juli sprak Cat Rock ook al zijn zorgen uit over de waardering van Just Eat Takeaway.
In een brief stelt Cat Rock dat de koers omhoog geholpen kan worden door afscheid te nemen van Grubhub, omdat die overname voor teveel afleiding heeft gezorgd bij Just Eat Takeaway en de financiële flexibiliteit heeft beperkt vanwege de kosten die met de deal waren gemoeid. De overname van Grubhub ter waarde van circa 7,3 miljard dollar in aandelen werd eerder dit jaar afgerond.
Cat Rock pleit bijvoorbeeld voor een gehele of gedeeltelijke verkoop van Grubhub aan supermarktketen Whole Foods, eigendom van Amazon. Volgens de investeerder kunnen die bedrijven dan beter de concurrentie aangaan met rivalen DoorDash en Uber Eats op de Amerikaanse markt voor maaltijd- en boodschappenbezorging.
In een reactie schrijft Just Eat Takeaway, dat geleid wordt door ondernemer Jitse Groen, dat het bedrijf juist werkt aan een duidelijk plan om de positie van Grubhub in kernregio's in de Verenigde Staten te versterken. Just Eat Takeaway rekent op verdere consolidatie van de Amerikaanse markt voor maaltijdbezorging, en denkt juist sterker te staan als het Grubhub behoudt en eventueel nieuwe overnames kan doen.